HISTORIA I TOPOGRAFIA
Zadanie 1
Autorzy: Sebastian Surdyk, Mikołaj Korwel
Wyjaśnij przyczyny, dla których na ziemiach polskich pojawili się Bambrzy.
"Jednym ze źródeł
dochodów Poznania były należące do niego wsie. Ich całkowite zniszczenie i
wyludnienie
w początkach XVIII wieku, spowodowane wojną północną, a następnie zarazą, pozbawiły miasto płynących z nich zysków. Aby zasiedlić i odbudować wsie (obecnie dzielnice miasta) władze miejskie postanowiły sprowadzić osadników zza zachodniej granicy, którzy już wcześniej osiedlali się małymi grupami w Polsce. Wydano odezwę skierowaną do państw niemieckich, w tym głównie do Bambergu w południowej Frankonii. Wybór tego regionu został podyktowany prawdopodobnie namową biskupa poznańskiego Krzysztofa Szembeka. Przebywając
w Bambergu zauważył on, że mimo urodzajnej ziemi i bogatych gospodarstw wielu chłopów żyło bardzo biednie".
w początkach XVIII wieku, spowodowane wojną północną, a następnie zarazą, pozbawiły miasto płynących z nich zysków. Aby zasiedlić i odbudować wsie (obecnie dzielnice miasta) władze miejskie postanowiły sprowadzić osadników zza zachodniej granicy, którzy już wcześniej osiedlali się małymi grupami w Polsce. Wydano odezwę skierowaną do państw niemieckich, w tym głównie do Bambergu w południowej Frankonii. Wybór tego regionu został podyktowany prawdopodobnie namową biskupa poznańskiego Krzysztofa Szembeka. Przebywając
w Bambergu zauważył on, że mimo urodzajnej ziemi i bogatych gospodarstw wielu chłopów żyło bardzo biednie".
Źródło: Poznan.pl,
Google Grafika
Zadanie 2
Autorka: Wiktoria Pietlicka
Wskaż na mapie Poznania i okolic miejsca osiedlania się Bambrów.
Osadnicy przybyli do Polski w czterech falach. Osiedlając się w 1719 r. w Luboniu,
w 1730 r. na Dębcu oraz Boninie, 1746-1747 r. na Ratajach i Wildzie
oraz na Jeżycach i Górczynie w latach 1750-1753.
Zadanie 3
Autor: Krystian Adamski
Znajdź miejsca w Poznaniu, w których zamieszkiwali Bambrzy.
Pozostałości po Bambrach w Poznaniu
Dom Rothów i Hopplów
W domu tym zamieszkiwali Stanisław
Roth i jego żona Leokadia.
Najbliższymi znajomymi Rothów byli
Hopplowie.
Jeden z synów Hopplów Stefan
poślubił córkę Rothów Jadwigę i miał z nią syna Witolda.
Zamieszkali oni w
domu Rothów.
Dom ten na początku był zbudowany z
czerwonej cegły, jednak po otynkowaniu
zmienił kolor. Stoi do dziś, znajdując
się na poznańskich Ratajach, przy ulicy Piłsudskiego 35 (dawnej ulicy Wioślarskiej).
Dom ze starej zabudowy na ulicy Zamenhofa
Dom Ciesielczyków
Do dziś możemy podziwiać dom wiejski
rodziny Ciesielczyków, mieszczący się na poznańskich Ratajach.
Dom ten znajduję się przy ulicy Zamenhofa, za stacją Orlen.
W pobliży domu Ciesielczyków znajduje
się należąca do nich cegielnia.
Kapliczka św. Antoniego
Kapliczka św. Antoniego znajdująca
się przy ulicy Zamenhofa powstała w połowie XIX wieku i początkowo była
drewniana.
W środku znajduje się figurka św. Rocha z drugiej połowy XVIII. wieku.
Budowę
kapliczki zafundowała rodzina Greków w podziękowaniu
za ocalenie przed epidemią
cholery.
Willa Bajerleinów
Willa
Bajerleinów znajduje się przy ulicy przy ul. Różanej 13.
Najbardziej charakterystycznym elementem budynku jest figurka Michała
Archanioła, która stoi
w specjalnej kaplicy. Willa została zakupiona przez Michała Bajerleina w 1900 r.
Kamienica Jana Waltera
Kamienica ta znajduje się na poznańskim Łazarzu, obok kościoła Matki Boskiej Bolesnej.
Kapliczka fundacji rodziny Handschuhów
Kapliczka ta znajduje się na rogu
ulic Przemysłowej i Sikorskiego.
Początkowo umieszczona była w niej figurka św. Wawrzyńca,
jednak w czasie
wojny została ona usunięta. Po wojnie w kapliczce została wstawiona
figurka Jezusa.
Pomnik Bamberki na Starym Rynku
Zdjęcia wykonane przez autora
Zadanie 4
Autorki: Marta Potocka, Magdalena Borowiak
Przedstaw historię rodziny Barleinów i jej wkład w historię i kulturę Poznania.
BAMBERSKA RODZINA BAJERLEINÓW
- JEJ WKŁAD W HISTORIĘ I KULTURĘ POZNANIA
- JEJ WKŁAD W HISTORIĘ I KULTURĘ POZNANIA
"Ród Bajerleinów pochodzi z Bambergu, skąd
niektórzy jego członkowie przybyli w XVIII w.
do Polski wraz z falą osadników z Górnej Frankonii. W trzecim pokoleniu rodzina uległa asymilacji, głównie na skutek mieszanych małżeństw, codziennych kontaktów z sąsiadami – Polakami. Rodzina ta była rodziną katolicką. Bajerleinowie w sposób szczególny zamanifestowali swą polskość
już w połowie XIX w. Także później, podczas powstania wielkopolskiego w 1918 roku, kilku
z nich brało czynny udział w walkach, opowiadając się po polskiej stronie i wpisując się swoim patriotyzmem w historię Poznania. II wojna światowa ciężko doświadczyła rodzinę, niektórzy jej członkowie zostali deportowani, inni byli aresztowani za działalność w organizacjach podziemnych, musieli się ukrywać lub pracować dla niemieckiego okupanta. Bajerleinowie angażowali się w życie społeczności, wśród której mieszkali. Ta aktywność była doceniana, ponieważ powierzano
im stanowiska w administracji państwowej i organizacjach rolniczych. Pomimo szeregu obowiązków, znajdowali czas na działalność społeczną oraz religijną. Pracowitość, patriotyzm, głęboka wiara są cechami, które Bajerleinowie cenią od pokoleń. Równie ważne miejsce odgrywała zawsze w ich systemie wartości rodzina. Silne poczucie więzi między krewnymi powodowało,
że w czasie wojny, nawet w chwilach największego kryzysu, wzajemnie udzielano sobie pomocy.
Do dziś starannie pielęgnuje się pamięć o bamberskich korzeniach i choć żaden ze spotkanych przeze mnie Bajerleinów nie czuje się obecnie Niemcem, pochodzenie jest, zdaniem większości członków rodziny, ciekawym elementem wyróżniającym ich spośród pozostałych poznaniaków".
do Polski wraz z falą osadników z Górnej Frankonii. W trzecim pokoleniu rodzina uległa asymilacji, głównie na skutek mieszanych małżeństw, codziennych kontaktów z sąsiadami – Polakami. Rodzina ta była rodziną katolicką. Bajerleinowie w sposób szczególny zamanifestowali swą polskość
już w połowie XIX w. Także później, podczas powstania wielkopolskiego w 1918 roku, kilku
z nich brało czynny udział w walkach, opowiadając się po polskiej stronie i wpisując się swoim patriotyzmem w historię Poznania. II wojna światowa ciężko doświadczyła rodzinę, niektórzy jej członkowie zostali deportowani, inni byli aresztowani za działalność w organizacjach podziemnych, musieli się ukrywać lub pracować dla niemieckiego okupanta. Bajerleinowie angażowali się w życie społeczności, wśród której mieszkali. Ta aktywność była doceniana, ponieważ powierzano
im stanowiska w administracji państwowej i organizacjach rolniczych. Pomimo szeregu obowiązków, znajdowali czas na działalność społeczną oraz religijną. Pracowitość, patriotyzm, głęboka wiara są cechami, które Bajerleinowie cenią od pokoleń. Równie ważne miejsce odgrywała zawsze w ich systemie wartości rodzina. Silne poczucie więzi między krewnymi powodowało,
że w czasie wojny, nawet w chwilach największego kryzysu, wzajemnie udzielano sobie pomocy.
Do dziś starannie pielęgnuje się pamięć o bamberskich korzeniach i choć żaden ze spotkanych przeze mnie Bajerleinów nie czuje się obecnie Niemcem, pochodzenie jest, zdaniem większości członków rodziny, ciekawym elementem wyróżniającym ich spośród pozostałych poznaniaków".
Villa Bajerleinów w
Poznaniu. (żrodło: http://www.dioblina.eu/Willa_Bajerleina)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz